Tricycle i inne filipińskie motowynalazki

0
305
5/5 - (1 vote)

Tricycle, znany również jako „traysikel”, to jedno z najbardziej rozpoznawalnych środków transportu na Filipinach. W tym artykule przyjrzymy się tricycle oraz innym oryginalnym filipińskim motowynalazkom, które definiują codzienne życie na archipelagu.

1. Tricycle – niezastąpiony środek transportu

1.1 Historia tricycle

Tricycle zyskało popularność na Filipinach po II wojnie światowej, kiedy to ludność wysp potrzebowała taniego i wydajnego środka transportu. Pierwotnie, tricycle było zbudowane z ramy roweru połączonej z bocznym wózkiem. W wyniku późniejszych modyfikacji, do tricycle dołączono silnik spalinowy, co uczyniło je bardziej efektywnym środkiem transportu.

1.2 Budowa tricycle

Tricycle składa się z dwóch głównych części: motocykla oraz bocznego wózka. Motocykl, zwykle o pojemności 100-125 cm³, jest odpowiedzialny za napęd, podczas gdy boczny wózek, zamocowany na stałe, służy do przewozu pasażerów. Wózek zwykle posiada dwie ławki, na których może podróżować łącznie od 4 do 6 pasażerów. W miastach, gdzie przestrzeń jest ograniczona, tricycle może przewozić nawet więcej osób, które podróżują w pozycji stojącej.

1.3 Tricycle jako środek transportu publicznego

Tricycle jest nie tylko wygodnym środkiem transportu, ale także tańszym od innych publicznych środków komunikacji. Ze względu na swoją elastyczność i niskie koszty, tricycle stało się ulubionym środkiem transportu zwłaszcza w mniejszych miejscowościach, gdzie regularne linie autobusowe nie są dostępne.

2. Jeepney – kolorowy symbol filipińskich dróg

2.1 Historia jeepney

Jeepney to filipińska wersja amerykańskiego jeepa Willys, którego wiele zostało pozostawionych na Filipinach przez wojska amerykańskie po zakończeniu II wojny światowej. Filipińczycy zaczęli przekształcać te wojskowe pojazdy, dodając dach, przedłużając nadwozie oraz umieszczając ławki dla pasażerów. Tak powstał jeepney – dziś ikona filipińskiego transportu publicznego.

2.2 Charakterystyczne cechy jeepney

Jeepney są znane ze swojego kolorowego wyglądu, bogatej ornamentyki oraz religijnych i popkulturowych motywów. Każdy jeepney jest unikalny, a właściciele często starają się uczynić swoje pojazdy jak najbardziej atrakcyjne dla potencjalnych pasażerów.

2.3 Funkcjonowanie jeepney jako transport publiczny

Jeepney są podstawowym środkiem transportu na Filipinach, szczególnie w miastach. Działa to na zasadzie zbiorowej taksówki, gdzie pasażerowie wsiadają i wysiadają w dowolnym miejscu na trasie. Opłata za przejazd jest niewielka, co czyni jeepney popularnym wyborem wśród mieszkańców.

3. Habal-habal – motocykl dla odważnych

3.1 Opis habal-habal

Habal-habal to filipińska wersja mototaksówki, która przeważnie składa się z motocykla o pojemności od 100 do 200 cm³ oraz specjalnie przystosowanej deski lub siedzenia dla pasażerów. Habal-habal jest szczególnie popularny na prowincjach, gdzie trudniejsze warunki terenowe sprawiają, że inne środki transportu nie mogą się poruszać.

3.2 Pasażerowie habal-habal

Habal-habal jest zdolny do przewożenia nawet do 10 pasażerów jednocześnie, co jest niezwykłym osiągnięciem dla takiego małego pojazdu. Choć takie obciążenie jest niebezpieczne, na prowincjach jest to często jedyna dostępna opcja transportu.

4. Kalesa – powrót do przeszłości

4.1 Kalesa jako dziedzictwo kulturowe

Kalesa to tradycyjny filipiński pojazd konny, który pojawił się na archipelagu podczas kolonialnych czasów hiszpańskich. Choć dzisiaj kalesa jest rzadko spotykana na ulicach, w niektórych miejscach, takich jak Vigan czy Intramuros, dalej można zobaczyć i skorzystać z tego historycznego środka transportu.

4.2 Budowa kalesy

Kalesa jest dwukołowym pojazdem, ciągniętym zwykle przez konia, z siedzeniem dla woźnicy oraz dwuosobową ławką dla pasażerów. Współcześnie kalesy są często ozdobione, z charakterystycznym dachem chroniącym pasażerów przed słońcem i deszczem.

4.3 Kalesa jako atrakcja turystyczna

W miejscach o dużym znaczeniu historycznym i kulturalnym, kalesa jest wykorzystywana głównie jako atrakcja turystyczna. Przejażdżki takimi pojazdami pozwalają zwiedzającym lepiej poznać historię i kulturę Filipin oraz cieszyć się urokami dawnych czasów.

5. Pasada – współczesna alternatywa dla kalesy

5.1 Co to jest pasada?

Pasada to współczesna wersja kalesy, która pojawiła się na Filipinach jako alternatywa dla tradycyjnych konnych bryczek. Zamiast konia, pasada jest ciągnięta przez motorower lub mały motocykl, co czyni ją bardziej ekologiczną i wydajną.

5.2 Budowa pasady

Pasada, podobnie jak kalesa, jest dwukołowym pojazdem z siedzeniem dla woźnicy i miejscem dla pasażerów. W przeciwieństwie do kalesy, pasada posiada większą ilość miejsca dla pasażerów, co umożliwia przewożenie większej liczby osób.

5.3 Pasada jako środek transportu

Pasada, choć nie tak powszechna jak tricycle czy jeepney, zyskuje popularność w miastach i na prowincji jako ekologiczna i nowoczesna alternatywa dla innych środków transportu. Dzięki swojej budowie, pasada jest również bardziej wygodna dla pasażerów, co sprawia, że staje się coraz bardziej popularna na Filipinach.

Podsumowanie

Tricycle, jeepney, habal-habal, kalesa i pasada to tylko niektóre z unikalnych filipińskich motowynalazków, które mają kluczowe znaczenie dla codziennego życia mieszkańców archipelagu. Każdy z nich ma swoją własną historię, cechy charakterystyczne i zastosowanie, które razem tworzą fascynujący obraz filipińskiej kultury i tradycji.